Doorgaan naar hoofdcontent

emotionele verwaarlozing

Waarom ben ik niet gelukkig?

Het voelt soms een eeuwigheid. Is het de pijn waardoor ik niet gelukkig kan zijn of is de pijn er omdat ik niet gelukkig ben? Luister naar de pijn. Doe wat je leuk vind. Ontspan. Allemaal dingen die de buitenwereld met goede bedoelingen zeggen. Was het maar zo simpel iets in mij, iets in mijn hersenen weet niet meer hoe en wat.
            

Ik ben vanuit vroeger gewend als je maar je best doet dan kom je er wel of van hard werken ga je niet dood. Zelfstandig zijn. Gewoon maar doorgaan. Eigenlijk als ik terug kijk heb ik altijd hard gewerkt, nooit bij de pakken neer gezet. Mijn verantwoording genomen. Mijn school afgemaakt. Mijn eigen geld verdient trouw geweest aan de mensen om mij heen. Behulpzaam zijn. Huisje boompje beestje. Het is me gegund om moeder te worden ben getrouwd. En toch ben ik beland waar ik nu ben. Is het genetisch, is het vanuit vroeger, is het vanuit trauma ziekenhuis, is het van mijn ziekte. Wat het ook is…het is er. Zoveel geprobeerd en wegen bewandeld….maar is alleen verslechterd. Uitgeput, onzeker, gestrest, bang, boos, ongelukkig. Ik wil het begrijpen, maar er valt niks te begrijpen. Burn-out, depressie, midlifecrisis of angststoornis ik heb het allemaal….want echt een diagnose is niet meer aan de orde. Het heeft mijn niks gebracht. Ik ben nog nooit zo ver van mezelf verwijderd geweest. Voel me ongehoord, niet gezien en alleen in dit proces.
            

Ik ben nu 42 jaar. Het besef wat mijn ziektetijd mij heeft gekost maar ook mijn vroegere jeugd. De vraag is ik weet het maar wat kan ik ermee. Helpt het om dieper te graven of kan ik echt een keer loslaten. Voor de buitenwereld is het logisch dat je het niet begrijpt als iemand leid aan een geestelijk ziekte noem ik het maar. Ik was ook iemand die zei gewoon doorgaan, het leven is toch mooi. Maar dat is nu niet de pijn in mijn lichaam schreeuwt…ik neem rust maar mijn hoofd krijgt geen rust.. ook nu in de corona tijd is er ook maar weinig positiefs om mij heen. Ik merk dat de mens meer op zich zelf is, boosheid en onbegrip. Geen plek voor iemand die geestelijk niet lekker in zijn vel zit. Ik merk ook dat mijn vrienden kring klein is. Ik was eigenlijk wel degene die vaak infinitief nam… en nu komt er weinig van de ander. Een enkeling na. Wil ik daar nog energie in stoppen of is het de angst om dan niemand meer te hebben. Je ziet veel vragen eigenlijk.
           

Ik heb wel wat antwoorden gekregen in de loop van de tijd. Ik weet waar de onzekerheid vandaan komt. Dat ik zo hard werk en zelfstandig wil zijn. Verlatingsangst, ziektevrees. Veel is te herleiden naar mijn jeugd. Deze was toch niet zo normaal als dat ik altijd dacht. Tuurlijk het was niet anders maar het overleven is daar geboren. Niet leven maar overleven. Vechten om gehoord en gezien te worden. Ik heb een coping opgebouwd. Als ik maar braaf ben en mijn best doe heeft niemand last van mij. Ik zag mezelf als een last en dacht dat het beter was als ik er niet was. Ik maakte mezelf onzichtbaar. In mijn puberteit werd dat omgedraaid en deed er alles aan om juist gezien te worden en niet altijd op de goede manier. Om het kort te houden ik weet nu dat het gaat om een emotionele mishandeling. 7tekenen dat je emotioneel verwaarloosd bent als kind (inspirerendleven.nl) invoegen.

7 kenmerken;
- gevoel van leegte.
- angst om afhankelijk te zijn.
- onrealistische zelfkritiek
- geen compassie voor jezelf, maar voor anderen.
- schuldgevoelens, schaamte, boosheid gericht op jezelf, de ander de schuld geven.
- Het gevoel hebben dat er iets mis is met je.
- Moeite hebben met het voelen, identificeren, managen en uiten van emoties.

Ouders die de emoties van hun kinderen niet voldoende opmerken, waarderen of er niet voldoende op reageren, geven het kind onbedoeld een krachtige, onbewuste boodschap: Je gevoelens doen er niet toe.

Om hier als kind mee om te gaan, stop je je emoties van nature weg om te zorgen dat ze geen probleem worden in het gezin. Vervolgens heb je als volwassene onvoldoende toegang tot je emoties: je emoties, die je zouden kunnen sturen, gidsen, richting aanwijzen, informeren, verbinden en verrijken; je emoties, die je zouden moeten vertellen wie belangrijk voor je is en wat belangrijk voor je is, en waarom.

En nu voor het grote goede nieuws van vandaag: het is nog niet te laat

Oke dan lees ik dit, maar hoe kan ik mijn patronen en gedachtes veranderen. Tot nu heeft therapie niet geholpen. In tegendeel ik ben nog nooit zo depressief geweest. Dus hoe nu verder. Ik ben wel weer aangemeld voor therapie. Heb daar binnenkort een tweede gesprek.  Maar veel verwacht ik er niet van.

Ondertussen niet meer in de wacht zitten. Er zijn nog tien wachtende voor je… je weet hoe dat voelt. Dat ga ik niet nogmaals doen. Mijn intuïtie meer vertrouwen. Niet twijfelen ..het is ja of nee. Voelt het goed of niet. Heel zwart wit natuurlijk maar weet je zet die twee naast elkaar en er ontstaat vanzelf een grijs gebied waar ik niet in wil blijven hangen. Ik mag over dingen naar denken en hoef niet meteen te beslissen, maar niet te lang. Geleerd dat het geen meerwaarde geeft. Nu nog het spreken, durven uiten, voor mezelf opkomen en grenzen aangeven. Alleen ik weet wat goed voor me is en niemand anders. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ben ik weer terug bij af?

  Het is een tijd geleden maar helaas zware jaren. Gevecht, gemis angsten, pijn, stress. Het lijkt telkens een cassetterecorder die zich herhaald. Ik sta op pauze en word weer terug gedraaid. Sinds mijn vaders dood in 2017 en gestopt antidepressiva is er langzaam weer meer stress in mijn leven. Maar deze keer wil ik het zelf kunnen. Het zijn toch maar gedachtes. Maar ook patronen. Of ik nu in een burn-out zit, lichte depressie of angststoornis het maakt me niet meer uit. De diagnose was zo belangrijk. Maar het heeft mij niks gebracht. Het heeft me alleen maar verder van mezelf verwijderd. 3 jaar intensief therapie, EMDR, haptonoom, acupunctuur, voeding, supplementen, onderzoeken, kliniekopname, fyshio, poging antidepressiva. Het lichaam lijkt het allemaal niet te willen. Het enige is dat het pijn heeft en rust wilt. Het geeft aan genoeg. Ik ben steeds banger geworden. Mijn mond en kaken doen pijn, mijn spieren, moe, en chronische hyperventilatie. Ik durf niet meer te leven, ik wach

Het is tijd voor bevrijding.

bron; boek te leen bibliotheek. In dit boek ben ik al 3 maanden aan het spitten, onderzoeken en proberen te begrijp over welke invloed het verleden heeft op mijn persoonlijkheid. En ineens vallen de puzzelstukken op zijn plaats.   In mijn zoektocht naar bevrijding van mijn verleden zoek ik naar antwoorden en begrip. Ik loop met een schuin hoofd door de paden van de bibliotheek en antwoorden vallen letterlijk zo in mijn schoot. In dit boek staat heel mooi beschreven en uitgelegd wat voor types moeders er zijn. Het gaat hier niet om wat goed of slecht is, maar over de invloed die het verleden en de omgang met je moeder heeft op je persoonlijkheid. Waar je in je volwassen ik nog steeds tegen aanloopt. Bij mij kwam de onrust met de band met mijn moeder toen ik zelf moeder werd. Er kwamen herinneringen naar boven waar ik niet eerder van bewust was. Soms kon ik het alleen maar voelen en moest ik antwoorden vragen aan mijn moeder om te begrijpen waar toch die onrust,